Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü Nedir? • SOÖGG , Karşılıklı sosyal iletişimin önemli derecede etkilendiği bozukluklardan biridir. • Bu çocuk larda okuma , anlama ve
  • 5 üzerinden 5.00   |  Oy Veren: 1      

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü Nedir?

    Sponsorlu Bağlantılar




    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü Nedir?


    • SOÖGG, Karşılıklı sosyal iletişimin önemli derecede etkilendiği bozukluklardan biridir.

    • Bu çocuklarda okuma, anlama ve sözel ifade becerileri iyidir. Bu nedenle bir öğrenme bozukluğu olduğu düşünülmez. Genellikle “davranış problemleri olan”, “hiperaktif”, “duygusal bozukluğu olan” çocuklar olarak etiketlenirler.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Sözel olmayan (nonverbal) öğrenme güçlüğü DSM IV, ICD-10 gibi deskriptif tanı kategorileri içinde yer alamayan ve daha çok olguların nöropsikolojik profillerine dayalı olan bir tanı grubudur. İlk kez 1975 de Myklebust tarafından tanımlanmıştır.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • SOÖGG için farklı adlandırmalar kullanılmaktadır.

    • Nonverbal Learning Disability (NLD)

    • Sağ hemisfer sendromu

    • Sağ hemisferin öğrenme güçlüğü

    • Sağ hemisfer fonksiyon bozukluğu

    • Sosyal-duygusal öğrenme güçlüğü

    • Görsel-uzamsal ve motor öğrenme güçlüğü

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğünün Nedenleri

    • SOÖÖG doğuştan gelen bir bozukluktur.

    • Beyindeki beyaz cevherdeki sorundan kaynaklandığı düşünülmektedir.

    • Beyaz cevher, beyinde iletişimi sağlayan ağlardan meydana gelir. Beyaz cevherde sorun olduğunda beyinde birçok bölgenin aynı anda iletişim kurmasını sağlayan işlevlerde aksaklık olur, bütünleştirme yapamaz.

    • Genetik bağlantı henüz gösterilememiştir.



    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğünün Nedenleri

    • Bu tanıyı almış çocukların bir kısmının öykülerinde aşağıdaki durumlar vardır:

    • Radyoterapi almış olmak

    • Corpus kallosumun doğuştan olmaması

    • Hidrosefali

    • Sağ hemisferi içeren bir operasyon geçirmiş olmak

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğünün Temel Belirtileri


    • 3 temel sorun alanı vardır:

    • 1. motor beceriler: (ince-kaba motor becerilerde zayıflık, denge-koordinasyon sorunları)

    • 2. Görsel-uzamsal beceriler: (görsel algı ve görsel bellekte zayıflık)

    • 3. Sosyal iletişim: (sözel olmayan mesajları algılayamama, sosyal yargılamada güçlük)

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü


    • SOÖGG olan çocukların davranış ve öğrenme profilleri birbirinden çok farklı olabilmektedir.

    • Bazı olgularda yazı yazma ve aritmetik problemler ön plandadır.

    • Bazısında sosyal ilişki güçlükleri en ciddi sorundur.

    • Bazı olgularda ise motor beceriksizlikler ve bedenin sağ ve solu arasındaki fark çok belirgindir.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Sosyal ilişkilerde güçlük yaşamalarının 2 nedeni vardır:

    • 1. Görsel algı ve dikkat problemi nedeniyle yüz ifadesi, jestler, mimikler gibi sözel olmayan mesajları doğru olarak okuyamazlar.

    • Kişiler arası ilişkilerde iletişimin % 65 i sözel olmayan mesajlarla (yüz ifadesi,, jest, mimik vb), % 35 i sözlü mesajlarla gerçekleşir.

    • Görsel algı ve dikkat problemleri nedeniyle sözel olmayan mesajları doğru biçimde değerlendiremeyen bu çocuklar ancak % 35 le iletişimlerini sürdürmeye çalıştıkları için çoğunlukla tepkileri o anki duygusuna ve tonuna uymaz.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Sosyal ilişkilerde güçlük yaşamalarının 2 nedeni vardır:

    • 2. SOÖGG olan çocukların yaşadıkları güçlüklerin temelinde yatan şey ayrıntıları birleştirip bütünü görememektir.

    • Ayrıntılarla o kadar yoğun olarak uğraşırlar ki resmin tamamını göremezler. Bu “ağaçlar yüzünden ormanı görememek” gibidir gerçek temayı algılayamazlar.

    • Bu çocuklar için bir hikayenin ana fikrini bulmaya çalışmak oldukça zor bir iştir.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Bütünleştirme sorunu nedeniyle sözel ve sözel olamayan tüm ipuçlarını birleştirip belirli bir sonuca ulaşamazlar.

    – Şakaları, imalı konuşmaları anlayamazlar.

    – Şüphecilik,kelimeler üzerinde aşırı durma, yanlış anlamalar olur.

    – Başkalarına safça güvenebilirler.

    – Okulda en fazla alay edilen, dalga geçilen, sataşılan çocuklardır.

    – Sataşmalara nasıl yanıt vereceklerini bilemezler

    – Ciddi özgüven sorunları olur (“Başkalarına göre ben geçimsiz, sinirli, bazılarına göre de iğrenç biriyim.”)

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Bu çocuklar ikincil kaygı bozuklukları için önemli risk taşırlar.

    • Kaygının nedenleri:

    • İnsanların ne hissettiğini anlayamama, ne yapacağını ön görememe;

    • Nüansları, esprileri tam olarak anlayamama;

    • Ne olacağını bilememe ve geçmiş olumsuz deneyimlerin de etkisiyle hep kötü şeyler olacak beklentisi;

    • Yeni durumlara uyum sağlayamama;

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Belirtilen nedenlerle normal gündelik yaşam sözel olmayan öğrenme güçlüğü olguları için ciddi stres kaynağıdır. Yapılan çalışmalarda bu çocuklarda yaygın anksiyete bozukluğu, okul fobisi,panik atak ve obsesif kompulsif bozukluğun sıklıkla tanıya eşlik ettiğini göstermiştir.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Olası diğer belirtiler:

    • Dikkat sorunları ve bazılarında aşırı hareketlilik

    • Tikler, tuhaf el-kol hareketleri

    • Saplantılar, takıntılar, aynılık ve düzen takıntısı

    • Kaygı bozuklukları,okul fobisi,panik atak

    • Zamanı iyi ayarlayamama ve zamanla sınırlı işlerde aşırı kaygıya kapılma. Bitirme telaşı, doğru ve tam olma takıntısı. Hüsrana uğrama eşiğinin düşüklüğü ve buna bağlı tepkiler ( defteri yırtma, vazgeçme).

    • Sinirlilik, beklenmedik agresif tepkiler, kendine ya da başkalarına zarar verme

    • Ergenliğe doğru içe kapanma, karamsarlık, mutsuzluk, depresyon

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Güçlü Oldukları Yanlar

    • Bu çocukların okuma, anlama ve sözel ifade becerileri iyidir. Bu nedenle bir öğrenme bozukluğu olduğu düşünülmez. Genellikle “davranış problemleri olan” , “hiperaktif” , “duygusal bozukluğu olan” çocuklar olarak etiketlenirler.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Güçlü Oldukları Yanlar

    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Ablası Gülsüm'e Hangi Öğrenme Tekniklerini Uygulamıştır Başka Hangi Öğrenme Yöntemlerini K
  3. Sunuş Yoluyla Öğrenme Metodu - Sunuş Yoluyla Öğrenme Nedir - Sunuş Yoluyla Öğretim Stratej
  4. öğrenme Stili Nedir?
  5. Mide Yanması ve Sindirim Güçlüğü
  6. Sözel Bölüm Meslekleri, Sözel Bölümü Seçenler hangi Meslek Sahibi Olurlar
  7. Paylaş Facebook Twitter Google






  8. Sponsorlu Bağlantılar




    • Zihinsel işlevleri iyi yaparlar. Hız, para, döviz kuru hesaplamalarını yapabiliyorlar.

    • Yaşadıklarını unutmuyor, tarihleriyle hatırlıyorlar.

    • Sokak isimleri gibi detayları bilir, unutmazlar.

    • Scrabble gibi kelime oyunlarında çok başarılılar.

    • Dünyanın oluşumu, coğrafya gibi ilgilendikleri konularda bilgileri iyidir.

    • Okuma ve anlamaları iyidir.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Zorlandıkları Alanlar

    • Yazı yazmak, çizim yapmak, ince ve kaba motor becerilerde zorlanıyorlar

    • Arkadaş edinemiyorlar, dışlanıyorlar

    • Zamanla ilgili işlerde aşırı kaygıya kapılıyorlar

    • Dikkat sürdüremiyorlar

    • Değişikliklerden rahatsız oluyorlar

    • Dağınık ve pisler

    • Sabit fikirliler, saplantıları var

    • Çok kolay hayal kırıklığına uğruyorlar



    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Gelişimsel Özellikler

    • Bebeklik:

    • Pasif, beklenen yanıtları vermeyen çocuklardır.

    • Çevreyi gözlemleyerek algılayamaz, öğrenemez. Bu dönemde henüz dil gelişimi de tamamlanmadığı için deneyimlerini sözel bilgi olarak depolamada sorun olur.

    • Annenin yüz ifadelerini algılama ve yorumlamada zorluk çekecekleri için bağlanma sorunları olabilir.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Gelişimsel Özellikler

    • Okul Öncesi Dönem:

    • Erken belirtiler “alarm” değil daha çok “övünülecek” nitelikte belirtiler olabilir.

    • Erişkin gibi konuşma, iyi bir kelime hazinesi, kolayca ezberleme, bazılarında okumayı erken sökme olabilir. “küçük profesör” gibi lakapları olur.

    • Sakardır, sağlam basamaz, sık sık düşer.

    • Bedenin sağ ve solu arasında güç ve koordinasyon açısından fark vardır, sol daha zayıftır.

    • Özbakım becerileri gelişmez (giyinme, yemek yeme, el yıkama vb). Ailenin gayretlerine rağmen pis, dağınık ve bakımsız bir görünümleri olur.

    • Keşfetmeye yönelik oyunlar yoktur. Grup içinde akranlarıyla iletişimde zorluk yaşarlar.

    • Bakım veren kişiye aşırı bağlanma.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Gelişimsel Özellikler

    • İlköğretim dönemi:

    • En sık başvuru zamanıdır.

    • Başvuru nedenleri yazı yazmada güçlük, sosyal ilişki sorunları, kaygı, okul korkusu, dikkat eksikliği, takıntılardır.

    • Akademik başarının değişkenliği şaşırtır. Bazı alanlarda normalin üzerinde başarı gösterirken bazı alanlarda ciddi zorluk yaşarlar. Bu “Sevdiği, istediği şeyleri yapabiliyor” şeklinde yorumlanır.

    • Okumaya geçiş görsel algı ve dikkatle de ilgili olduğundan 1. sınıfta okumada gecikme olabilir. Disleksi tanısı alabilirler. Ancak daha sonra okuma sorunları olmaz.

    • Aritmetikte zihinden işlemleri, problemleri iyi yaparlar. Ama kağıt üzerinde yazılı işlemlerde, geometri de sorun vardır. Sınıflar ilerledikçe matematikteki güçlük belirginleşir.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Gelişimsel Özellikler

    • Ergenlik Dönemi:

    • Sosyal ilişki sorunları ön plana çıkar. Çevre tarafından dışlanma, alay edilme, sataşmalar olur.

    • Akademik başarısızlık giderek artar.

    • Kaygı, depresyon, intihar düşünceleri, takıntılar artabilir.

    • Öz bakımın azalması, pislik, dağınıklık, içe kapanma artar.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Nöropsikolojik profil

    • İnce ve kaba motor beceriler, el-göz koordinasyonu ve motor hızı ölçen testlerde düşük puan alırlar (Solda daha fazla).

    • Dokunsal algıda sorun vardır. Gözleri kapalı iken hangi parmağa dokunulduğunu bilememe (parmak agnozisi), eline verilen cismi tanımlayamama (zayıf stereognosis) olur.

    • Wechsler Çocuklar için Zeka Ölçeği testinde sözel puan performans puandan en az 10 puan daha yüksektir.

    • Okuma hızı ve okuma anlama testlerinde normal ya da normalin üzerinde başarı gösterirler.

    • Görsel-uzamsal algı, görsel bellek, görsel dikkat, sözel olmayan problem çözme becerisini ölçen testlerde düşük puan alırlar.

    SOÖÖG

    Nöropsikolojik profil

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Tanılama

    • Tanı için gelişim öyküsü, okuldaki akademik, davranışsal ve sosyal beceriler, aile yapısı ve ilişkileri öğrenildikten sonra ayrıntılı nörolojik ve psikiyatrik muayene ve tetkikler, nöropsikolojik değerlendirmeler gereklidir.


    AyırıcıTanı

    • Hiperaktivite

    • Yıkıcı davranım bozukluğu

    • Yaygın gelişimsel bozukluk

    • Bağlanma bozuklukları

    • Kaygı bozuklukları, OKB

    • Tik, Tourette

    • Sınır KB., şizoid KB.



  9. Aradığınız Bilgiyi Bulamadıysanız Üye Olmadan
    BURAYA Tıklayarak Sorunuzu Düzgün Bir Başlık ile Yazabilirsiniz.
  10. • Asperger: aspergerde daralmış ilgi alanı, empati yapamama, sembolik oyun oynayamama daha fazladır. SOÖGG nde ince-kaba motor ve görsel-uzamsal algı bozukluğu daha fazladır.

    • Terapide kullanılan teknikler

    • Bilişsel-davranışçı terapi

    • Metakognitif yaklaşım

    • Aile terapisi

    • Bilişsel rehabilitasyon

    • Özel eğitim

    • Algısal-motor eğitim

    • Problem çözme becerileri

    • Duygusal eğitim

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    • Bu çocuklarda günlük yaşam içinde stres yaratan durumlar:

    • Önceden belli olmayan ve belirsizliğin söz konusu olduğu durumlar: Planlarda değişiklik, ulaşım için bekleme, teneffüsler gibi yapılandırılmamış zamanlar

    • Değişim ve tehlike içeren durumlar: Hasta olma, alışveriş, seçim yapmak durumunda kalma, yeni bir çevreye girme, istemediği bir etkinlikte bulunmak zorunda kalma, grup etkinliğinde yer almak durumunda kalma

    • Tatsız olaylar: Bir şey yapmaya zorlanma, kişisel eşyanın kaybolması, azarlanma, hayır denilmesi, eleştirilme, yargılanma

    • Hoş olaylar: Taktir edilme, hediye alma, sohbet etme

    • Duyusal-kişisel temas: Gürültü, engellenme, kalabalık içinde kalma hissi

    • Toplumsal etkileşimle ilgili: Kendini gösterememe, yanlış birşey yapma olasılığı, yarışmalar, güç gösterileri


    Okulda ve evde uygulanabilecekler:

    • Öğretmenler ve diğer okul çalışanları bilgilendirilmeli.

    • Okulda iyi ilişki içinde olduğu, güvendiği bir kişinin olması iyi olur. Herhangi bir sorunda bu kişinin devreye girer ve uygun bir yaklaşımla sorunu çözer.

    • Toplumsal uyumlarını sözel zekalarıyla sağlarlar. Bu nedenle yönergeler sözlü, açık ve net olmalı, kendisinden ne beklendiği tam olarak açıklanmalıdır.

    • Yazı gerektiren görevlerden kaçınmak gerekir. Bu çocuklar sınıfta not tutmak yerine içlerinden tekrar ederek daha iyi öğrenirler.

    • Kağıt-kalemle ilgili işlerin azaltılması, bazı ödevler için bilgisayar kullanılmasına izin verilmesi yararlı olur.

    • Yazılı sınavlar yerine sözlü sınavlar, testler ya da evde hazırlanan projelerle değerlendirme yapılırsa daha iyi sonuçlar alınır. Bu , çocuğun kendine güveni ve motivasyonu için çok önemlidir.

    – Yazılı sınav yapılacaksa, kısa yanıtlı, boşluk doldurmalı sorular tercih edilmeli ya da daha az soru üzerinden değerlendirme yapılmalıdır.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    Okulda ve evde uygulanabilecekler:

    • Duygusal olarak aşırı tepki verdikleri durumlarda tartışmaya girmek, yanlış olduklarını göstermeye çalışmak etkili olmaz. Bazen kısa ve olumsuz bir konuşma yeterli olur. Telkine yatkındırlar, otomatik, kararlı bir sesle söylenen emirlere uyarlar.


    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • A, 15 yaşında bir erkek çocuğudur.

    • 9. sınıfa gidiyor.

    • Okuma, yazmada güçlük, okul başarısızlığı, dikkat sorunu, hiperaktivite, takıntılar, tikler,aşırı kaygı ve okul korkusu olan bir çocuk olarak 2. sınıftayken başvurdu.

    • Daha önce DEHB+ÖÖG tanısıyla farklı merkezlerde görülmüş, çeşitli ilaçlar kullanılmış ama klinik tablo giderek ağırlaşarak devam etmiş.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • Yürüme, konuşma gibi gelişim basamaklarının tümü zamanında tamamlanır ve 3 yaşında kreşe başlar. Kreşte öğretmenlerle uzay, coğrafya gibi konularda uzun konuşmalar yapmayı tercih eder ama arkadaş ilişkileri iyi değildir. “Küçük profesör” lakabı takılmıştır ve üstün zekalı olabileceği söylenmektedir.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • 1. sınıfa başladığında hareketlilik, yazı yazmama, sınıfta sıranın altında oturma ve kendi kendine konuşma gibi belirtiler ortaya çıkar. Giderek bu belirtiler şiddetlenir, okula gitmek istememe, takıntılar, çevreye zarar verme, sınıf düzenini bozma, sınıfta soyunma başlar. “Tuhaf”, “deli gibi” bazen de “komedyen gibi” olduğu düşünülür. Kendisi de “Ben kötü bir çocuğum, aptalım, deliyim” diyerek kendine zarar vermeye, pencereden atlamaya kalkar.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • Ezberi çok iyidir, Atatürk’e özel ilgisi olduğu için onun hayatını ve kurtuluş savaşının detaylarını çok iyi bilir. Zihinden işlemleri, markette para hesaplarını da kolay ve hızlıca yapar. Ancak davranış sorunları nedeniyle dördüncü sınıfa gelene kadar 3 kez okul değiştirilir.. Birinci sınıftan itibaren farklı merkezlerden psikiyatrik yardım alınır, çeşitli ilaç tedavileri verilir ancak durumunda belirgin bir düzelme kaydedilemez.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • Olası tanılar:

    • Asperger sendromu

    • YGB

    • Bağlanma bozukluğu

    • ÖÖG+DEHB+Kaygı bozukluğu

    • Sözel olmayan öğrenme güçlüğü

    • Çocukluğun sınır bozukluğu

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • WISC-R Zeka testi: 1. sınıf

    • Sözel zekası 110, performans zekası 86, toplam zekası 98 (fark 24)

    • WISC-R Zeka testi:4. sınıf

    • Sözel zekası 101, performans zekası 68, toplam zekası 84 (fark 33)

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • Tedavi süreci:

    • 5. sınıfa devam ediyorken sözel olmayan öğrenme güçlüğü tanısı ile ele alınmaya başlandı.

    • RAM ile işbirliği yapılarak kaynaştırma raporu alındı ve özel eğitim uzmanı, çocuk psikiyatristi ve okulun rehber öğretmeninden oluşan bir ekiple bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlandı ve okulda düzenli BEP toplantıları yapıldı.

    • 6. sınıfta sadece Türkçe ve matematik derslerine devam etti. Okula bakıcı bir abla ile birlikte devam etti, derslere birlikte girdiler. Sınıf içi kurallar ve sonuçları belirlendi.

    • Aile eğitime alındı.

    • Zorlandığı alanlarda özel eğitim desteği başlatıldı.

    • Bireysel oyun terapisi, yaratıcı drama, ilaç tedavileri ve düzenli psikiyatrik görüşmeler sürdürüldü.

    Sözel Olmayan Özel Öğrenme Güçlüğü

    1. OLGU (Uz.Dr. Özlem SÜRÜCÜ)

    • BEP programında 6. sınıfın belirlenen hedeflerine ulaşıldı.

    • 7. sınıfta devam ettiği ders sayısı arttırıldı, hedefler yeniden belirlendi. O yıl sınıfın örnek öğrencisi seçildi ve teşekkür aldı. Arkadaş ilişkilerinde uyumu daha iyi olmaya başladı.

    • Halen 8. sınıfa devam ediyor, tüm derslere giriyor. Tedavi programı her yıl gerekli düzenlemelerde sürdürülüyor.


  11. Bu tarz sorunların fark edilmesi üzerine, bebeklerimize ne gibi destekler sunmalıyız acaba? Herhangi bir özel öğretim kurumuna ya da hastaneye vs. mi gidilmelidir. Sonuçta öğrenme durumu en önemli şeydir ve asla yabana atılmamalıdır.


 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri