Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

Sema' ve Semazen nedemektir? Niçin Dönüyorsunuz? Mevlevîlik deyince ilk akla gelen sem⒠, lügatte işitmek mânâsındadır. Terim olarak , mûsikî nağmelerin din lerken vecde gelip

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Sema' ve Semazen ne demektir? Niçin Dönüyorsunuz?

    Sponsorlu Bağlantılar





    Sema' ve Semazen nedemektir? Niçin Dönüyorsunuz?

    Mevlevîlik deyince ilk akla gelen semâ’, lügatte işitmek mânâsındadır. Terim olarak, mûsikî nağmelerin dinlerken vecde gelip hareket etmek, kendinden geçip dönmektir. Hz.Mevlânâ zamanında belli bir nizâma bağlı kalmaksızın dînî ve tasavvûfî bir coşkunluk vesîlesiyle icrâ edilen sema’, sonradan Sultan Veled ve Ulu Ârif Çelebi zamanından başlayarak Pîr Âdil Çelebi zamanına kadar tam bir disiplin içine alınmış, sıkı bir nizâma bağlanmış; icrâsı öğrenilir ve öğretilir olmuştur

    Sema’, sembolik olarak, kâinatın oluşumunu, insanın âlemde dirilişini, Yüce Yaratıcı’ya olan aşk ile harekete geçişini ve kulluğunu idrak edip “İnsan- ı Kâmil” e doğru yönelişini ifâde eder.

    Sema’ eden canlara Sema'zen denilmiştir.

    Mevlevilikte dönmek tabiri yoktur. Mevleviler Sema' eder. Her tarikatın zikir ederken (Allah'ı anarken) kendilerine özgü bürhanları vardır. Mevleviliğin de bürhanı Sema' dır.

    Kıyafetlerinizin anlamları nelerdir?
    Siyah hırka kabiri toprağı, Tennure saflığı ve kefeni, sikke ise tevhidi ve mezar taşını ifade eder.


    Post'ta oturan kişi kim?
    Kırmızı Post'a oturan kişiye Postnişin denir. Hz. Mevlana'nın makamını temsil eder. Herkesin oturması uygun değildir.

    Postnişin'in başındaki Destarın anlamı nedir?
    Sarık kelimesinin Farsça karşılığı Destar'dır. Sarık sarmak Hz. Peygamber'in sünnetidir. Mevlevilerde Destar sarmak, Şeyhlerin ve Halifelerin hakkıdır. Şeyh, seyyid ise; yani Hz. Muhammed'in soyundansa yeşil, değilse beyaz destar sarar. Halifeler ve Çelebiler, dühani, yani bakılınca siyah görünecek derecede mor destar sararlar. Çelebiler, destarı, alttan sikke görünmeyecek tarzda sarar, çelebi olmayanların destarlarının alt tarafından sikkeleri görünür.

    Şeyh'in elini öpüyorsunuz oda size birşey söylüyor bunun anlamı nedir?
    Semazen şeyhe doğru ilerler ve şeyhin açıkta duran elini, şeyh de eğilerek onun sikkesini öper. Orada konuşma yoktur.

    Otururken niçin secde ediyorsunuz?
    Mevlevi sâliki, eline aldığı her şeyi, meselâ su içeceği vakit bardağı, eline aldığı kahve fincanını, yatacağı vakit ve kalktığı zaman yastığını, üstüne çekerken ve üstünden atarken yorganını, giyer ve çıkarırken, hırkasının ve çamaşırını yakasını, sikkesinin kenarını, otururken veya kalkarken yeri öper bu öpüşe de görüşmek denir. Bu suretle küllî ruhun her şeye sâri olduğu, daha doğrusu her varlık, tek ve mutlak varlığın tezahürü bulunduğu anlatılmış olur.

    Meydanı 3 kere dolaşıyorsunuz bunun anlamı nedir?
    Mevlevi dervişinin hırkası kabridir, sikkesi de mezar taşı. Otururken ölmüş sayılan derviş, adeta bir sur sesini duyup dirilir ve Devr-i velediye başlar. Bu bakımdan Devr-i Veledi ölümden sonra dirilmeye benzer. Semahaneyi ikiye böldüğü kabul edilen hatt-ı istivâa, bu çizginin sağ tarafı zahir alemi ve sol tarafı da batın alemidir. Bu devirler, şeyh denilen mânevî terbiyecinin rehberliğinde Mutlak Hakîkat’i “İlm-el Yakîn” olarak bilişi, “Ayn-el Yakîn” olarak görüşü, “Hakk-al Yakîn” olarak da O’na erişi sembolize eder.


    Post'un yanında niçin birbirinize eğiliyorsunuz?
    Şekilde gizli ruhun ruha selamıdır. Sem⒠meydanının sağ tarafından post hizasına gelen semâzen, Hatt-ı İstivâ’ya basmadan ve posta sırt çevirmeden dönerek karşıya geçer. Böylece arkasından gelen semâzenle karşı karşıya gelir. Bir an göz göze gelen iki derviş, aynı anda öne doğru eğilerek birbirlerine baş keserler. Böylece herkes birbiriyle selâmlaşmış olur ki buna "cemâl seyri" veya "cemâl cemâle gelmek" denilir.

    Hırkanızı niye öperek yere bırakıyorsunuz?
    Mevlevi dervişleri üzerindeki hırkayla görüşerek, sembolik olarak kabrinden kalkarak hakikate doğar ve kollarını bağlayarak bir rakkamını temsil eder. Böylece Allah'ın birliğine şehadet eder.

    Yapılan bu 4 selamın anlamı nedir?
    I.Selâm, insanın kendi kulluğunu idrâk etmesidir.

    II.Selâm, Allah’ın büyüklüğü ve kudreti karşısında hayranlık duymayı ifâde eder.

    III.Selâm bu hayranlık duygusunun aşka dönüşmesidir.

    IV.Selâm ise insanın yaratılıştaki vazîfesine yani kulluğa dönüşüdür. Çünkü İslâm’ da en yüce makam, kulluktur.
    Semazen ayakta dururken sağ ayağının başparmağı sol ayak başparmağının üzerinde niçin?
    Bu duruma "ayakları mühürlemek" denir. Sebebi ise Hz. Mevlana'nın ahçıbaşısı Ateş Baz-ı Veli ye hürmeten yapıldığı söylenir.
    Sema' ya başlamadan önce birisi birşey okuyor, bu nedir?
    Sema’ Töreni, “Nâ’t-ı Şerîf’le başlar. Nâ’t-ı Şerîf kâinatın yaratılmasına vesîle olan, yaratılmışların en yücesi Hz.Muhammed’i öven, Hz.Mevlânâ’nın bir şiiridir. XVII.yüzyılda bestekârlarından “Itrî” adıyla tanınan Buhûrîzâde Mustafa Efendi’nin Rast makamından bestelediği bu na’t-i, na’t-hân ayakta ve sazsız okur.

    Semazen'in hareketlerinin anlamları nelerdir?
    Niyaz vaziyetinde ayakta durması Allah'ın birliğini, tevhid'i temsil eder.

    Sema ederken sağ eli yukarıya sol eli aşağıya bakacak şekildedir. "Allah'tan aldıklarını kendisine mal etmeden halka ulaştırmaktır; bir yokuz; görünüşte var olan; vasıtalık eden bir suretten başka şey degiliz" Aynı mealde "Göğe ağarız, yere yağarız; aleme rahmetsiz; sıfatlardan zata varırız; zattan sıfatlar alemine, zuhur alemine geliriz; alemlere rahmet olan Hz. Muhammed'de ((S.A.V).) yok olmuşuz biz demektir.

    Sema vaziyeti sanki ters bir "la" şeklindedir insan gövdesiyle beraber "illa" ya tekabül eder. "la" ve "illa", müslümanlığın esas umdesi olan "la ilahe illallah"(Allah'tan başka ilah yoktur) sözünü temsil etmekle beraber mutlak varlığı ispat, ondan başka bütün mevhum varlıkları nefiy (reddetme) esasını içine alır.
    Herkes semazen olabilir mi?
    Mevlevilerde sema'; aşk ve cezbeyi meydana getirmek için bir vesiledir. Her Mevlevi, mutlaka sema' etmesini bilir. Meşk edip sema' etmeyi öğrenmiye "sema' çıkarmak", sema' öğrenmiş Mevleviye de "sema'zen" adı verilir.

    Mevlevi olmadan Semazen olunmaz. Çünkü Sema' Mevleviliğin bir cüzüdür

    Semazen olmak için nasıl bir eğitim alınıyor?
    Yuvarlak bir tahtanın ortasında bir çivi vardır. Çivi, sabit bir şekilde sema etmeye alışmanız içindir. Çivinin olduğu yere antiseptik görevi görsün diye tuz da dökülür. Sol ayak başparmağı ve ikinci parmak çivinin arasına sokulur ve ilk başlarda 18 çark atılır. Sema'ya ilk başlayan tennure giymez, normal kıyafetle döner. Atılan çarklar her gün fazlalaştırılır. Bu sırada ellerimiz çapraz şekilde omuzlarımıza kavuşturulur. Bakıldığında '1' sayısı gibi gözükürsünüz. Öyle durulmasının amacı, 'Allah'ın birliğine şahadet ediyorum' anlamına gelir. Atılan çarklar fazlalaştıkça, yavaş yavaş kollar açılır. Belli bir süre sonra tennure giyilir. Sema aç karnına yapılır. Bir de mühim olan fıldır fıldır dönmek değil, dönerken Allah'ı düşünmektir.

    Her yerde Sema' yapılırmı yada bunun bir zamanı ve yeri varmı?
    Kitaplarda yazıldığına göre evvelce mukabele günü ve vakti yokmuş. İhvan toplanır sohbet esnasında bir vecd, bir zevk hâsıl olursa şeyh, meydancıya emreder, o da canlara haber verir, semâ'hâneye gidilip mukabele yapılırmış.

    Otellerde, Lokantalarda, düğün-sünnet, Fuarlarda velhasıl heryerde hatta şarkıcıların yanında Sema' yapılıyor bu Sema' mıdır?
    Sema' olmadığını orada bulunanlarda söylüyor. Ama yapmayın dendiğinde herkes yapıyor ve insanlar istiyor gibi bir manasız cevap çıkıyor karşınıza.

    Adabına uygun olarak yapıldığında kimsenin söz söylemeye hakkı olamaz. Çünkü bu işin aslı zikirdir ve zikrin yapılacağı ortam ve yer önemlidir.
    Genelde yapılan bir tartışma var. Bayan semazen olurmu?
    Bayan semazen olmaz olurmu ve neden olmasın. Tarihte kadın Semazen vardır. Fakat 700 sene içersinde kadın ve erkek yanyana dönmemiştir. Ancak aile meclislerinde kadın erkek yanyana olabilir. Bunu kadın erkek eşitliği ile anlatmak çok mantıksız olur, Hz. Mevlana'nın kadına verdiği önemi söylemeye bile gerek yoktur.

    Sema' öğrenmek ve Sema' etmek isteyen bay ve bayanlara ne önerirsiniz?
    Önce Hz.Mevlana'yı ve Mevleviliği tanımaları gerekir.
    Mevleviliğin adab ve erkanı hakkında kitaplar vardır. İlk önce kendilerini fikir planında eğittikten sonra Sema' etmeyi düşünmeleri lazım.

    Naçizane tavsiyemiz; bu zamana kadar Mevleviliğe giriş kitabı sayılan Sultan Veled'in Maarif adlı kitabını da okumaktır.
    Mevleviliği öğrenmek isteyenler ne yapmalıdır?
    Semazenliği öğrenmek isteyenlere verdiğimiz cevap gibi ilk önce okumak, okumak, okumak...

    Herkes Mevlevi olabilir mi?
    Böyle bir ayrım olabilir mi. Herkes olabilir.
    Yurtdışında Sufizm diye bir akım var, Mevlevilik bu akımın içinde midir?
    Sufizm anlamı aslında Tassavvuf akımı demektir bu anlamda Mevlevilik bu ekole dahildir. Ama kullanıldığı yer bakımından Sufizm, inancın önemi olmadan tasavvufdan zevk alma gibi kullanılıyor. Her dinin içinde yer alan mistik bölümleri bayraklaştırarak bir ekol olarak kullanmakta. Mevlevilikte ise Allah inancı çok önemlidir. Allah ve Peygamber sevgisi, Hz. Mevlana'nın kitaplarında en önemli yeri tutar.Velhasıl bu bir bütündür. İnanç olmadan tasavvuf içi boş birşeydir.
    Bir Mevlevi'nin yaşantısı nasıl olur?
    Sanat tarihimizin hiçbir şubesi yoktur ki onun en seçkin simaları arasında temiz yüzü, asil tavırları ve zarif giyinişiyle bir Mevlevi görünmesin. Mevlevilik daima sevilen ve hürmet gösterilen bir müessese olarak kalmış ve Mevleviler de kendi çevresinde hareketleri, tavırları, vakarları ve saygı ve hoşgörülüğü ile herkesin beğenisini kazanmıştır.

    Mevleviler herkese elinden geldiği kadar iyilik ve nezaketle davranır ve kattiyetle karşılık beklemez. Hazreti Mevlana'nın esas hali aşk halidir, bunun için Mevlana muhipleri ve müntesipleri birbirlerini gördükleri zaman "aşkı niyaz ederim" diyerek birbirlerine aşk-ı dua ederler.

    Edeb çok önemlidir, Edebsizde aşk olmaz onun için Mevlevi'de olamaz, Edebe riayet etmemek en büyük nezaketsizliktir. Mevleviler Edebe riayet ederler.

    Temiz ve güzel giyinmekte Mevlevi adabı arasındadır.

    Bazen sizlere Derviş deniyor, siz Derviş misiniz?
    Sözlük anlamıyla Tarikata dahil olmuş kişi, Alçak gönüllü, hoş görür kimse demektir. Ayrıca bütün tarikatlerde bendelerine derviş ismi verilmektedir.


    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Semazen Nedir Kısaca
  3. Sema Nedir Kısaca
  4. Sema Ne Demek Sözlük Anlamı
  5. İnşaallah Sema Kapılarını Açacak Dua
  6. Semazen Resimleri
  7. Paylaş Facebook Twitter Google






  8. Sponsorlu Bağlantılar




    " BEN YAŞADIKÇA KUR'AN'IN BENDESİYİM
    BEN, HZ. MUHAMMED MUSTAFA'NIN YOLUNUN TOZUYUM
    BİRİ BENDEN BUNDAN BAŞKASINI NAKLEDERSE
    ONDAN DA ŞİKAYETÇİYİM, O SÖZDEN DE ŞİKAYETÇİYİM, "
    Hz. Mevlâna Celaleddin-i Rumî (k.s.)




    "Gelsin, varlık namına ne varsa gelsin,
    Kâfiri, putperesti, mecûsisi gelsin.
    Dergâhımızda bizim yoktur umutsuz,
    Yüz kere tövbe edip tövbesini bozan gelsin."




    Sevgide güneş gibi ol,
    dostluk ve kardeşlikte

    akarsu gibi ol,
    hataları örtmede gece gibi ol,

    tevazuda toprak gibi ol,
    öfkede ölü gibi ol,

    her ne olursan ol,

    ya olduğun gibi görün,
    ya göründügün gibi ol.



    "Bazen görünmeyen, gizli kalan,
    Bazen görünen belli olan biziz.
    Biz bazen mü'miniz, bazen mûsa'nın dinindeniz
    Bazen de hıristiyan'ız
    Bu gönlümüz, her gönlün örneği olmak için
    Her gün bir başka suretle görünür kendini gösterir."




    "Semâ, sevgiliye olan naz ve niyazdır.
    Sevgilide fani olma gayetidir.
    Pervanenin ateşe uçmak için sıçramasıdır."




    Mevlevi Ayinlerinde okunan Na't'ın Türkçesi:
    "Ya Hazreti Mevlânâ Hak Dostu,
    Ey Allah'ın sevgilisi! Eşsiz Yaratıcı'nın Elçisi sensin,
    Allah'ın kulları arasından seçtiği pak ve benzeri olmayan sensin;
    Ulu Allah'ın nazlısı, kainatın yüksek derecelisi ve tekemmül etmişi
    Peygamberlerin gözünün nuru bizim gözlerimizin ışığı sensin;
    Şemsi Tebrizi Peygamberin methini ezberlemiştir,
    Mustafa vü Mücteba, o yüksek Ulu sensin.



    Gel!.. Ne olursan ol, yine gel...
    İster kâfir ol, ister ateşe tap, ister puta...
    İster yüz kere tevbe etmiş ol, ister yüz kere bozmuş ol tevbeni...
    Bizim kapımız umutsuzluk kapısı değil, nasılsan öyle gel.



    Göz gamın ne olduğunu bilseydi,
    gökyüzü bu ayrılığı çekseydi,
    padişah bu acıyı duysaydı;
    göz gece demez gündüz demez ağlardı,
    gökler yıldızlara, güneşle, ayla
    gece demez gündüz demez ağlardı.
    padişah bakardı ününe,
    tacına, tahtına, tolgasına, kemerine,
    gece demez gündüz demez ağlardı.



    Herkes kendi anlayışına göre benim yârim oldu.
    İçimdeki esrârı araştırmadı.
    Benim sırrım feryâdımdan uzak değildir.
    Lâkin her gözde onu görecek nûr, her kulakta onu işitecek kudret yoktur



    Ey âlemin yaratıcısı!
    Kasvetli, kararmış, katılaşmış âdetâ taş gibi olmuş olan kalbimizi mum gibi yumuşat, feryâdımızı, âh u vâhımızı, hoş eyle ki rahmetini celbetsin, çeksin.
    Bizi köle gibi kullanan bu serkeş nefisten bizi satın al.
    O nefis bıçağı kemiğe dayandı (zulmü canımıza yetti).
    Yâ Rabbî! Sana ne arz edeyim. Çünkü sen gizli ve açık her şeyi bilirsin."



    Sohbet vardır, keskin bir kılıca benzer; bostanı,
    ekini kış gibi kesip biçer. Sohbet vardır, ilkbahar gibidir.
    Her tarafı yapar, sayısız meyveler verir.
    İhtiyat ve tedbir ona derler ki, "kötü zannı gideresin,
    kaçıp kötülüklerden kurtulasın."



    Kim benlikten kurtulursa bütün benlikler onun olur.
    Kendisine dost olmadığı için herkese dost kesilir.

    Nakışsız bir ayna haline gelir, değer kazanır.
    Çünkü bütün nakışları aksettirir





  9. Aradığınız Bilgiyi Bulamadıysanız Üye Olmadan
    BURAYA Tıklayarak Sorunuzu Düzgün Bir Başlık ile Yazabilirsiniz.
 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri