Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

Sigara İçenler Nasıl Beslenmeli? Antioksidanlar; vücutta oluşan serbest radikal isim li toksik etkili maddelerin temizlenmesinde rol alan bileşiklerdir. Kanda antioksidanların düşük olması; yaşlanma sürecini hızlandırdığı

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    sigara içenler nasıl beslenmeli

    Sponsorlu Bağlantılar




    Sigara İçenler Nasıl Beslenmeli?

    Antioksidanlar; vücutta oluşan serbest radikal isimli toksik etkili maddelerin temizlenmesinde rol alan bileşiklerdir. Kanda antioksidanların düşük olması; yaşlanma sürecini hızlandırdığı gibi şeker, kalp, kanser gibi birçok kronik hastalığın ortaya çıkışını kolaylaştırabilir.

    Sigara içenlerde, antioksidan seviyelerinin daha düşük olduğu bilinmektedir. Yapılan çalışmalarda, sigara içenlerin kan beta-karoten, laykopen, gama-tokoferol, lutein, zeaksantin gibi antioksidanlarının daha düşük olduğu belirlenmiştir. Sigara içenlerde, kan C vitamini düzeyleri de daha düşüktür. Başka bir çalışmada, laykopen oranlarının sigara içenlerde içmeyenlere oranla %71–79 daha düşük olduğu belirlenmiştir.

    Sigara içmek; vücutta sağlıklı yağların ve B vitaminlerinin yıkımını hızlandırır. Özellikle saç ve tırnak sağlığında önemli yeri olan biyotinin vücutta kullanımını azaltır. Sigara içenlerin vücutlarındaki biyotin kullanımı, içmeyenlere nazaran %30 daha azdır.

    Folik asit, DNA onarımında büyük role sahiptir. Ağızda folik asit seviyesindeki azalış, ağızda doku kanseri riskini arttırabilir. Yapılan bir çalışmada, sigara içenlerin içmeyenlere oranla ağız dokusundaki folik asit seviyesinin %50 oranında daha az olduğu saptanmıştır.

    Sigara içmek, fagosit adı verilen bağışıklık sistemi hücrelerini arttırır. Bu durum, akciğerlerin zorlanmasına yol açabilecek bir durumdur. Ayrıca sigara içenlerin kırmızı kan hücreleri çabuk bozulmaya daha yatkındır.

    Am J Clin Nutr 1997; 65: 562-3
    Am J Clin Nutr 2003; 77: 160-6
    Am J Clin Nutr 1994; 59: 891-5
    Am J Clin Nutr 2004; 80: 932-5
    Am J Clin Nutr 2006; 83: 835-41

    Bilmeniz gerekenler

    * Vücudumuzda her gün birçok zararlı madde üretilir. Sigara içmek, bu maddelerin aşırı miktarda üretilmesine neden olabilir. Serbest radikal adını verdiğimiz bu maddelerin birçok hastalık ile yakından ilişkisi vardır.

    * Antioksidanlar, vücudumuzda serbest radikaller ile çarpışıp onları yok eden savaşçılardır. Antioksidanların yokluğunda veya azlığında, kronik hastalıkların ortaya çıkışı kolaylaşır, ayrıca yaşam kalitesi düşer.

    * Laykopenin özellikle prostat, akciğer ve kalp sağlığı açısından önemi olduğu bilinmektedir. Kan laykopen düzeyleri düşük olanların prostat kanserine ve kalp hastalıklarına yakalanması kolaylaşabilir.

    * Lutein, göz fonksiyonları açısından önemlidir. Yeterli lutein seviyelerinin göz sağlığını koruduğu bilinmektedir.

    * C vitamini; bağışıklık sisteminin düzgün çalışmasında, doku sentezinde, kılcal damarların sağlığında, bazı hormonların sentezinde ve demir mineralinin emilmesinde önemli rolleri vardır.

    Diyetisyeninizin önerisi

    - Günde 5–9 porsiyon taze sebze ve meyve tüketin… Taze meyve ve sebzeler, C vitamininin ve antioksidanların zengin kaynaklarıdır.
    - Meyve-sebzeleriniz rengârenk olsun… Sadece tek çeşit meyve ve sebze tüketmeyin. Meyveler ve sebzeler renklerine göre farklı yapıda antioksidanlar içerir. Bu nedenle sofranızdan turuncu, kırmızı, mor eksik olmasın.
    - Küçük taneli meyvelerden vazgeçmeyin… Kiraz, böğürtlen, yaban mersini, mor üzüm gibi meyveler antioksidanlar açısından çok zengindir. Bu nedenle ister kuru ister taze beslenmenizde yer vermeye özen gösterin.
    - Tam tahıllı ürünleri tercih edin, kuru baklagil tüketin… Beyaz ekmek, beyaz pirinç yerine tam tahıllı olanları tercih etmeniz, daha çok B vitamini almanızı sağlar. Ayrıca kurubaklagiller de B vitamini açısından zengindir, haftada 2–3 kez tüketmeye özen gösterin.
    - Haftada en az 2 gün yumurta tüketin… Biyotin, neredeyse her besinde bulunmakla birlikte en zengin kaynağı yumurta sarısıdır. Yumurtanın beyazının tam pişmemiş olması biyotinin vücudunuzda kullanılmasını engeller. Bu nedenle yumurtanın tam piştiğinden emin olmalısınız.
    - Beslenmenizde folik asite yer açın… Folik asidin en zengin besinsel kaynakları; kuru baklagiller, koyu yeşil yapraklı sebzeler ve fındık, fıstık gibi yağlı tohumlardır.

    Emziren anneler sigara içmesin!
    Süt üretimi, Prolaktin hormonunun salgılanması ile gerçekleşir. Prolaktin hormonu yetersiz salgılandığında, süt verimi de azalır. Yapılan araştırmalarda, emzirme döneminde sigara içmenin Prolaktin salgısını olumsuz etkilediği ve süt üretimini azalttığı belirlenmiştir.

    Süt üretimi ve sigara içimi arasındaki ilişki hayvanlar ve insanlar üzerinde gerçekleştirilen bilimsel çalışmalar ile araştırılmıştır. Fareler üzerinde yapılan bir çalışmada, nikotin verilen farelerin süt miktarı verilmeyenlere oranla 9 kat azalmıştır.

    Sigara içen ve içmeyen emzikli anneler kıyaslandığında, sigara içen annelerin günlük süt salgılama miktarının daha düşük olduğu belirlenmiştir. Sigara içmeyen anneler günde 1 litreye kadar süt salgılayabilirken, sigara içenler ortalama 700 ml süt salgılamıştır. Sigara içmeyen annelerin bebekleri daha fazla kilo almış ve büyüme eğrilerinde daha iyi bir çizelge takip edilmiştir.

    “Az içiyorum” cümlesi de bir bahane değildir. Yapılan bir bilimsel araştırmada, günde 1–25 arası sigara içen emzikli annelerin Prolaktin seviyesinin, içmeyen annelere oranla %40 daha az olduğu belirlenmiştir. Aynı araştırmada, sigara içen annelerin ek besinlere daha kısa sürede geçmek durumunda kaldıkları gözlenmiştir.

    Am J Clin Nutr 1991;54: 1011–16

    Pasif içicilik antioksidanları azlatır

    Pasif içici olmak da, en az sigara içmek kadar sağlık durumunu olumsuz etkileyen etmenlerden biridir. Yapılan bir bilimsel araştırmada, pasif içicilerin sigara dumanına maruz kalmayan kişilere göre, kan karotenoid, alfa-karoten ve beta-karoten seviyeleri daha düşüktür.

    Karotenoidler; vücutta oluşan serbest radikal isimli toksik etkili maddelerin temizlenmesinde rol alan antioksidanlardır. Kanda antioksidanların düşük olması; yaşlanma sürecini hızlandırdığı gibi akciğer kanserine ve iskemik kalp hastalıklarına yakalanma riskini arttıran etmenlerden biridir.

    Am J Clin Nutr 2000; 72: 1576-82

    Diyetisyen Gizem TUTAR
    gizem.tutar@mynet
    Profesyonel Yaşam Koçu
    Taksim Alpha Tıp Merkezi
    0 212 297 83 83
    e-diyetisyen.com

    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. sigara içenler için diş beyazlatma
  3. sigara içenler için diş fırçası
  4. sigara içenler ne yemeli
  5. sigara içenler kan verebilir mi
  6. sigara içenler için beslenme
  7. Paylaş Facebook Twitter Google


  8. Sponsorlu Bağlantılar

 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri