Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

Türk beşler ne demektir? Türk beşler nedir Türk beşleri ‘Beşler'in en yenilikçisiydi ‘Türk Beşleri'nin sonuncusu Necil Kazım Akses hayata gözlerini yumdu. Akses , bestelerinde yerel
  • 5 üzerinden 5.00   |  Oy Veren: 2      

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Türk beşler ne demektir?

    Sponsorlu Bağlantılar




    Türk beşler ne demektir?
    Türk beşler nedir
    Türk beşleri

    ‘Beşler'in en yenilikçisiydi

    ‘Türk Beşleri'nin sonuncusu Necil

    Kazım Akses hayata gözlerini yumdu. Akses, bestelerinde yerel müzik kültüründen

    de yararlanmıştı





    ANKARA – Çağdaş Türk müziği tarihine ‘Türk

    Beşleri' diye geçen grubun hayattaki son temsilcisi Necil Kazım Akses,

    dün 91 yaşında hayata gözlerini yumdu. Necil Kazım Akses'in ölümüyle

    aralarında Ulvi Cemal Erkin, Cemal Reşit Rey, Hasan Ferit Anlar

    ve Ahmed Adnan Saygun gibi ustaların yer aldığı ‘Türk Beşleri'

    dönemi de sona ermiş oldu.

    İlk kuşak bestecilerimiz arasında öncü

    akımlara ve yeni müzik tekniklerine en fazla yakınlık gösteren besteci

    olarak nitelendirilen Necil Kazım Akses, 6 Mayıs 1908′de İstanbul'da doğdu,

    7 yaşında keman dersleri almaya başladı. 14 yaşında Mesut Cemil

    Bey ile viyolonsel çalışan sanatçı konservatuvarın ardından eğitimini Viyana ve

    Prag'da sürdürdü.

    Ankara Devlet Konservatuvarı'nda öğretmenliğin yanı sıra yöneticilik ve kültür

    ataşeliği de yapan Aksel, 1971′de Devlet Sanatçısı unvanını almıştı. Akses,

    orkestra ve koro eserleri yanında, konçertolar, oda müziği parçaları, şan

    ve piyano parçaları ile sahne müzikleri de besteledi. Çağımızın çeşitli

    kompozisyon tekniklerini ve stillerini yakından tanıyan Necil Kazım Akses, ilk

    döneminde daha çok halk müziği, daha uzun olan ikinci dönemindeyse

    klasik Türk müziği birikiminden yararlandı. Sanatçı yaratıcılığını 80 yaşından sonra

    da sürdürmüş, örneğin ‘5. Senfoni'sini bu dönemde yazmıştı. Türk müziğine

    sayısız

    eser kazandıran Akses'in ‘Ankara Kalesi' adlı senfonik şiiri, piyano

    için ‘Minyatürler', keman ve viyola konçertoları, orkestra için ‘Konçerto' ve

    ‘Ballad'ı, beş senfonisi ve

    yaylılar için dört ‘Kuartet'i başlıca yapıtları

    arasında sayılabilir.

    Bir yıldır rahatsız olan sanatçının cenazesi

    perşembe günü düzenlenecek törenle defnedilecek. Ancak Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası ve

    Devlet Konservatuvarı aralarında karar veremedikleri için yetkililer kesin bir açıklama

    yapamıyor. Her iki kurum da töreni kendi bünyesinde düzenlemek istiyor.

    Sanatçının ölümü üzerine Kültür Bakanı İstemihan Talay, Necil Kazım Akses'i

    Türk müziğinin mimarı olarak nitelendirdi ve Türk Beşleri'nin en genci

    ve sonuncusunun yitirilişinden duyduğu üzüntüyü belirtti. (Kültür Sanat)Bugünü etkileyenlerden

    Ahmet

    Say

    Necil Hoca'nın en önemli özelliği diğer Türk Beşleri gibi sıfırdan

    başlamasıdır. Türkiyede kompozisyonu sıfırdan oluşturdular, kurumsallaştırdılar.

    Türk müziğini çağdaş ölçüde

    bir seviyeye getirdiler. Necil Kazım Akses'in ayırt edici vasfı ise

    yenilikçi, hatta avangard akımlara yakın olmasıydı.

    Ayla Erduran

    Kendisini çok

    takdir ediyordum ve seviyordum. Müziğin babası gibi, Türkiye'nin iftihar edebileceği

    bir insan. İdil Biret, Ayşegül Sarıca ve ben konserlerimizde kendisinin

    eserlerini seslendirirdik ve hepimiz çok severdik.

    Suna Kan

    Benim

    müzik hayatımda çocukluğumdan beri yeri olan bir büyük ustayı kaybetmenin

    üzüntüsünü yaşıyorum. Yaratıcıların, bestecilerin belki de en büyük şansları ölseler

    de besteleri ve eserleri ile yaşayacak olmalarıdır. Necil Kazım Akses'in

    yetiştirdiği ikinci üçüncü kuşakların müziğe olan etkileri hala ortadadır.



    Tuluyhan Uğurlu

    Çok üzüldüm. Adnan Saygun, Necil Kazım Akses, Cemal Reşit

    Rey, bunların yerleri doldurulmaz. Bu insanların açmış oldukları yolda biz

    ilerliyoruz. Onların besteleri ile açtıkları yoldan ilerlemekten onur duyuyoruz.

    Hasan Ferit Alnar, (1906-1978) dünya müzikçileri arasında “geleneksel” müzikten

    gelerek evrensel müziğe geçen ve bu alanda uluslararası başarılar elde

    etmiş türk bestecilerindendir. Klasik Türk Müziği öğeleriyle Batı müziği tekniklerini

    bağdaştırma çalışmalarıyla tanınır.

    Küçük yaşta geleneksel sanat müziğine başlayan ve

    on dört yaşındayken İstanbul'da bir “kanun virtüozu” olarak ün yapan

    Alnar, ilk gençlik yıllarında özel olarak armoni, kontrpuan ve füg

    dersleri alarak yeteneğini çoksesli müzik alanına kaydırdı. 16 yaşındayken ilk

    bestesini yaptı. O yıllar İstanbul Sultanisi'nde okuyor, aynı zamanda geceleri,

    Darüt Talimi Musikisi topluluğuyla sahneye çıkıyordu. Yine o sıralar aynı

    toplulukla Berlin'e giderek Alman Polydor firması için birkaç plak doldurdu.

    Bu yolculuklarından birinde Berlin Yüksek Okul müdürü ve besteci Franz

    Schreker ile tanışan Alnar çok sesli bestelerinin Schreker'in ilgisini çektiğini

    görünce, bitirmek üzere olduğu İstanbul Mimarlık Akademisi'nden ayrıldı ve devlet

    bursuyla 1927′de Viyana'ya yerleşti. Viyana Devlet Müzik Akademisi'nin bestecilik bölümünde

    Joseph Marx'ın öğrencisi oldu, ardından Oswald Kabas ile orkestra şefliği

    çalıştı.

    1932'de Türkiye'ye döndü ve İstanbul Şehir Tiyatrosu'nda orkestra şefliği,

    Belediye Konservatuarı'nda müzik tarihi hocalığı yaptı. 1936'da Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'na

    (Riyaset-i Cumhur Filarmoni Orkestrası) şef olarak atandı ve Ankara'da ilk

    opera temsilerini hazırladı. Cumhurbaşkanlığı Filarmoni Orkestrası'nın şefi Dr. Praetorius'un ani

    ölümü üzerine, orkestranın şefliğini 1946 yılında üstlenen Hasan Ferit Alnar,

    altı yıl boyunca sürdürdüğü bu görevi, sağlığının bozulması dolayısıyla bırakmış,

    bir süre sonra tekrar Viyana'ya yerleşip çeşitli orkestraları konuk şef

    olarak yönetmiştir. 1964 ‘te yurda döndükten sonra sanat yaşamını başkentte

    sürdürmüştür.

    Yapıtlarında Klasik Türk müziği bilgisinden büyük ölçüe yararlanan Alnar'ın

    bu açıdan en çok dikkati çeken yapıtı, 1944-1951 yılları arasında

    bestelediği Kanun ve Yaylı Sazlar Orkestrası İçin Konçerto'dur. İlk kez

    1958'de yaylı sazlar dörtlüsü eşliğinde Ferit Alnar tarafından Ankara'da seslendirilen

    yapıt, daha sonra Cem Mansur yönetimindeki orkestra eşliğinde Ruhi Ayangil

    tarafından uzunçalara kaydedildi. Bu konçertoyla, Türkiye'de ilk kez geleneksel bir

    çalgıyı “solo” olarak değerlendirmiştir.

    Türk halk müziğine de ilgi gösteren

    Hasan Ferit Alnar, halk müziği gereçlerini örneğin “Prelüd ve iki

    Dans” adlı orkestra yapıtında kullanmıştır. Bestecinin en çok seslendirilen yapıtlarından

    bir başkası da "Viyolonsel Konçertosu"dur. Sanatçı, Türkiye'de çekilen tümüyle renkli

    ilk film olan Halıcı Kız'ın müziğini de bestelemiş ve kanunu

    kendisi seslendirmiştir. Klasik Türk Müziği alanındaki besteleri ise son dönemde

    sık sık seslendirilmeye başlamış ve kayıtları yayınlanmıştır.

    Türk beşlerinin

    içinde yer alan Alnar, teksesli Türk Müziğinden yetişmiş olmasıyla ayrı

    bir yere sahiptir.

    KANUN KONÇERTOSU

    Ferid ALNAR daha önce tasarladığı

    bu konçertoyu 1946 yılında Roma'da bulunduğu sıralarda yazmaya başlamış ve

    ertesi yıl Ankara'da tamamlamıştır. Kanun Konçertosu ilk defa 1951 yılında

    Viyana Radyosu'nda Viyana Senfoni Orkestrası işliğinde yayınlanmıştır. ALNAR, daha sonraları

    konçertonun 3. bölümünü beğenmeyerek bu bölümü yeniden yazmıştır. İlk bölümü

    teması Giriftzen Asım Bey'in "Rast Peşrev"inden esintilidir. Kadansta kanun taksimi

    sergilendikten sonra,ana temanın tekrarlanmasıyla bölüm biter. İkinci bölüm kanun ve

    orkestranınm diyaloğunu saba makamının etkisinde mistik bir hava ile sürdürür.

    Hareketli üçüncü bölümde ana tema kanun ve orkestra tarafından birlikte

    işlenerek Rast Peşrevi'ne ulaşan çizgilerle sona erer.

    Eser bestecisinin dışında

    Ruhi AYANGiL ( 1988, Ankara) ve Tahir AYDOĞDU (1997,İstanbul,CRR Senfoni

    Ork.),2O-21 Kasım I998 Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası şef T.Strugala tarafından seslendirilmiştir.7

    Aralık 1998′de de SCA Vakfı'nın düzenlediği ödül töreni ile 1998

    yılı en büyük ödülü cumhurbaşkanımız tarafından F.ALNAR'a verilmiş, bu ödül

    töreni sonrası konçerto Anadolu Yaylı Çalgılar Dörtlüsü ve Tahir AYDOĞDU

    tarafından tekrar seslendirilmiştir. Aynca 26-27 Şubat I999′da İzmir Devlet Senfoni

    Orkestrası ile şef Hikmet ŞİMŞEK yönetiminde Kanun Konçertosu Tahir AYDOĞDU'nun

    solistliğinde tekrar seslendirilmiştir.

    Eserleri

    ŞAN VE ORKESTRA ESERİ

    “Üç

    Şarkı”, soprano ve orkestra için, 1948.

    ORKESTRA ESERLERİ VE

    KONÇERTO

    “Romantik Uvertür”, 1932. “Prelüd ve İki Dans”, 1935. “Türk Suiti”,

    1936. “İstanbul, Orkestra Suiti”, 1937 – 1938. “Viyolonsel Konçertosu”, 1943.

    “Kanun Konçertosu” kanun ve yaylılar orkestrası için, 1944 – 1951.

    ODA VE SAHNE MÜZİKLERİ

    Trio, “Fantezi”, 1929. “Süit”, keman ve

    piyano için, 1930. Yaylılar Kuarteti, 1933. “Yalova Türküsü”, 1932. “Sarı

    Zeybek”, 1932. Goethe'nin “Faust”u üzerine müzik, 1944.

    FİLM VE

    GELENEKSEL MÜZİK ESERLERİ

    “İstanbul Sokakları”, 1931. (Film Müziği) “Namık Kemal”, 1949.

    (Film Müziği) “Halıcı kız”, 1953. (Film Müziği) “Kelebek Zabit”, tek

    sesli operet, 1922. “On Saz Semaisi”, 1926. “Bayati Araban Peşrev”,

    1927. “Bayati Araban Saz Semaisi”, 1927. ‘Segah Peşrev”, 1927. “Sözsüz

    Romans”…





    Alıntı..


    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Türk Kızılayı Ne Demektir
  3. İşte tadına doyamayacağınız Türk tatlıları, Türk Tatlı Çeşitleri, Türk'lere Özgü Tatlılar,
  4. Geleneksel Türk Evlerinde İç Mekanlar, Geleneksel Türk Evleri, Türk Ev Dekorasyon Örnekler
  5. Türk İşi Yapımı, Türk İşi Nakışı Nasıl Yapılır, Türk İşi Modelleri, Geleneksel Nakışlarımı
  6. Bordo Bereliler, Türk Askeri, Türk Askeri Kahramandır, Kahraman Türk Askeri, Bordo Bereli
  7. Paylaş Facebook Twitter Google


  8. Sponsorlu Bağlantılar

 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
akrostiş şiirmektup örnekleri